Özellikle öğrencilerin yoğun olarak yer aldıkları sosyal medyada paylaşılan haberlerin ve bilgilerin gerçekliği günümüzün en önemli tartışmalarından birini oluşturuyor. Milyonlarca bilgi ve mesajın yer aldığı internet ormanında gerçek haber ve bilgilere erişimin hiç de kolay olmadığı kabul ediliyor. Bu durum karşısında, öğrencilerine eleştirel düşünme becerisi kazandıracak farklı yöntemler arayışına giren öğretmenler, medya okuryazarlığı çabalarına ivme kazandırıyor.    

Stanford Üniversitesi Eğitim Fakültesinin Kasım 2016’da gerçekleştirdiği araştırma, ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerinin çevrim içi bilginin doğruluğunu sorgulamada sıkıntı yaşadıklarını gösteriyor. Elde edilen bu sonuç doğrultusunda bir haber sitesi olan www.npr.org, ülke genelindeki öğretmenlere sosyal medya aracılığıyla, öğrencilerine medya okuryazarlığını ve sahte haberlere karşı izlenecek yolları nasıl öğrettiklerini soruyor. Gelen yanıtlar içinde ülkemizde de medya okuryazarlığı dersini veren öğretmenlerimizin faydalanabileceği yöntemler bulunuyor. California Eyaletinin Irvine şehrindeki Plaza Vista School öğretmenlerinden Scott Bedley’in kendi uygulamasını şöyle anlatıyor :

“Öğrencilerime bilgisayarlarından okumaları için bir makale ve makaleyi okuyup, kaynağını araştırıp değerlendirmeleri için üç dakika zaman veriyorum. Bu konuda öğrencilere yol gösterecek yedi maddeli bir listem var:

Kaynağı biliyor musun? Konuyu senin mevcut bilginle kıyasladığında nasıl bir sonuca ulaşıyorsun? Bilgi bir anlam ifade ediyor mu? Sunulan bilgiyi anlıyor musun? Sunulan bilgiyi konu ile bağlantılı üç ya da daha fazla kaynaktan doğrulayabiliyor musun? Alanın uzmanları bilgiyi doğrulamış mı? Bu bilgi ne kadar güncel? Telifi var mı?”

npr.org haberinde, 2015 yılından bir tecrübe daha paylaşılmış. Amerika Birleşik Devletlerinin İllinois Eyaletinin Carlinville şehrinden iki öğretmen, Spencer Brayton ve Natasha Casey, Blackburn Kolejinde açmış oldukları Medya okuryazarlığı kursuna kayıt olunabilmesi için bir twitter hesabı edinilmesini ve bu hesaptan medya ve bilgi okuryazarlığı üzerine en az beş en fazla on hesabın takip edilmesini şart koşmuşlar. Öğretmenlerin verdiği bilgiye göre, kursa kayıt yaptıran öğrenciler, bu görevle sosyal medyayı kullanma konusunda uzmanlaşırken herhangi bir bilgiyi başka medya tüketicilerine yaymada nasıl etkin rolleri olabildiğinin farkına vardılar. Bu da internet ortamında paylaştıkları ve paylaşacakları bilgi konusunda daha sorumlu olmalarını sağladı.

npr.org haberi için tıklayınız.

Araştırma raporu için tıklayınız.